1. jó gyakorlat

I. Szlovák ország ismereti prezentációs verseny


Az iskola szlovák szakos tanárainak régi terve volt, hogy a szlovák nyelvórák, népismereti órák keretein kívül többlet információkat kapjanak a tanulók Szlovákiáról, amellyel nemcsak tárgyi tudásuk, nyelvi kompetenciájuk, kooperációs készségük fejlődik, de jártasságot, tapasztalatot is szerezhetnek egy későbbi tanulmányaik során egyre fontosabbá váló területen, mint amilyen a prezentációkészítés, előadás.


Résztvevők: Az iskola felső tagozatos diákjai.


A verseny célja: Szlovákia behatóbb tanulmányozása, jobb megismerése, a prezentációkészítésben, előadásban való jártasság fejlesztése, csoportmunka.


Előkészületek: A verseny tematikájának kidolgozása, a megfelelő dátum, helyszín, technikai eszközök kiválasztása, a tanulók részvételi szándékának felmérése (csoportokra való felosztása), jutalmak, díjak kitalálása, zsűritagok kiválasztása, értékelési szempontok meghatározása.


Közvetlenül a verseny előtti feladatok: Teremdíszítés (rajzórákon zászlók, címerek készítése).


A verseny leírása: A szlovák szakos kollégák megállapodtak a verseny időpontjában, helyszínében (7. osztály tanterme, ahol elérhető egy interaktív tábla, laptop, és ez egyben az egyik legnagyobb befogadóképességgel bíró terem). A jelentkező diákokat 8 vegyes korcsoportokból álló csapatokra osztottuk (egy csapatban 3-4 gyerek dolgozott együtt). Mindegyik csapat választott egy csapatkapitányt, aki kihúzta Szlovákia 8 kerületének egyikét, amelyet PowerPointos előadás formájában kellett bemutatniuk, érintve a következő szempontokat. Az adott kerület természeti kincsei, különleges települései, turista látványosságai és egy szabadon választott szempont pl. székhely, kultúra, gasztronómia, nyelvjárás stb. Az előadások időtartama nem haladhatta meg a 10 percet. Még pozitívabb elbírálásban részesültek azok a csapatok, akik valamilyen kreatív dolgot csempésztek a z előadásukba. (pl. népdaléneklés, néptánc bemutatása stb.) Minden csapat meghallgatta a többiek prezentációját és szavazatokat adhattak le a nekik legjobban
tetszett prezentációra. A zsűri döntése után szlovákiai recepteket felhasznált süteményeket kóstolhatott a közönség, a versenyzők.

 


Tapasztalatok: A tanulók a felkészülés során nemcsak új ismeretekkel gazdagodtak, de megtanultak együttműködni más, vagy saját korcsoportjukkal. Ezenkívül megtapasztalhatták, milyen nagyobb közönség előtt előadni, versenyezni. A tanárok a felkészülés során sokkal közvetlenebb kapcsolatba kerülhettek diákjaikkal, a tanulók pedig számtalan új információval gazdagodtak.